søndag den 24. januar 2010

Opskrifter til uge 4

MANDAG:Tænd ovnen på 250 grader. Skrub 1/2 kg kartofter og jordskokkerne og skær dem i både i lige store både. Skær en citron i skiver og 2 fed hvidløg i grove stykker og læg det i et ildfastfad med kartofler/jordskokker. Krydr med salt og peber og 4 hele kviste timian. Flæk kylling i to krydr med salt og peber og læg den ovenpå rodfrugterne. Steges i ovnen i 45 min og vend rundt på rodfrugterne et par gange. (gem ca 1/4 kylling til onsdag)

TIRSDAG:Lav en pandekagedej med 180 g mel, 6 dl mælk, 2 æg og en smule salt. Tænd ovnen på 200 grader. Bag pandekagerne på en pande. Skyl spinaten og damp den i 1 min i letsaltet vand. Lad den dryppe af og pres væden fra. Vend spinat sammen med ricotta, 2 fed finthakket hvidløg og salt og peber. Læg 1 skefuld spinatfyld på hver pandekage og rul pandekagerne sammen og læg dem i et smurt ildfast fad. Drys revet ost over pandekagerne og gratiner dem i ovnen i 15-20 min til osten er smeltet og fin gylden. Serveres med 6 tomater skåret i skiver og dressing af 1 dl creme fraiche, 1 dl flødeost, en håndfuld hakkede valnødder, 1 fed finthakket hvidløg og salt og peber.

ONSDAG: Snit 2 porrer, skær to peberfrugter og 2 tomater i tern og hak 1 fed hvidløg fint. Pil kødet fra benene og skær det i mindre stykker. Svits grøntsagerne i 1 spsk olie og tilsæt kyllingen. Smag til med 1/1 tsk stødt spidskommen og salt.
Mas avocadkødet sammen med limesaft, 1/4 tsk sukker, 1 lille finthaffet løg og smag til med salt. Varm tortilliaerne og server med fintskåret salat, syltede chili, kylling og guacamole

TORSDAG: Skær 2 porrer og 2 gulerødder i skiver og 1 løg og 180 g knoldselleriselleri i tern. Svits grøntsager i 2 spsk smør i ca 1 min. Tilsæt 2 lauerbærblade og safran og steg i ca 1 min. Hæld 4 dl vin og 4 dl vand og to terninger fiskebouillon og 1 knivspids cayennepeber. Kog det ved middelvarme under låg i ca 10 min. Tilsæt 1 dåse tomater. Skær sejfiletten i 2 cm store stykker . Bring supper i kog og vend fisken i. Tag gryden af varmen og lad den stå med låg i ca 5 min. Serveres med et godt brød.

FREDAG:Snit rundt i kanten af kødet, så det ikke bukker op under stegningen. Brun siderne i olie og krydr med salt og peber. Skræl 350 gr gullerødder, og skær gulerødder, 250 g løg og 250 g selleri i meget små tern g hak 2 fed hvidløg fint.Svits grøntsagerne i olie i ca 5 min i en stor gryde. Tilsæt 4 dl hvidvin, 1 dåse tomater, tomatpure, 4 dl vand, 1 kvist timian og salt/peber. Læg kødet i saucen og lad den retten simre i min 2 1/2 time. Man kan evt lave den dagen før.
Gremolata: Reven skal fra 1 citron, hakket persille og 3 fed finthakket hvidløgblandes.
Mos: Kog 1 1/2 kg rodfrugter meget møre UDEN salt- mos dem sammen med ca 4 dl varmt mæl og et par spsk smør og smag til med salt og peber. Severes med mos, ossobuco og gremolata drysses over

Ingen kommentarer:

Send en kommentar