søndag den 17. januar 2010

Klassisk mayo

3 æggeblommer
saft fra en hel citron
2 tsk dijonsennep
salt og friskkværnet peber
2 dl vindruekerneolie

Jeg plejer at lave mayo på food processeren, får det går så hurtigt og man får ikke ondt i den stakkels arme. Men man kan altså sagtens lave den på den gode gamle måde med piskeris.
Pisk blommer, citronsaft og sennep sammen, og olie piskes i en tynd, tynd stråle i blandingen. Det er meget vigtigt at der kommer en smule i ad gangen for ellers er der stor risiko at mayoen skiller. Fortsæt med at hælde olien i- jo mere olie, jo tykkere bliver den. Smag til med salt og friskkværmet feber.
Hvis du putter 3 fed fintrevet hvidløg i i starten, får du en rigtig god aïoli til ristede kartofler eller som sandwichspread. Bland evt, finthakket persille i også.
Mayoen kan holde sig i køleskabet i en uge.

2 kommentarer:

  1. Lækkert! Men jeg ville anbefale at bruge fx en lys olivenolie eller macadamia-olie i stedet for vindruekerneolie. Sidstnævnte har overdrevet meget omega-6, og det er ikke godt at få for meget af.

    SvarSlet
  2. Hej.
    Ja, det kan du have ret i. Jeg valgte at skrive vindruekerneolie, fordi jeg synes at olivenolie normalt har for meget smag til en mayo. Måske jeg skal prøve med en lys en af slagsen næste gang. Tak for tippet;)

    SvarSlet